CITIZEN PARTICIPATION SCENARIOS. ANALYSIS AND PROPOSALS FROM AN EDUCATIONAL PERSPECTIVE

Coordinator: Inés Gil Jaurena

Project financed by UNED, research project call 2012

Reference: 2012V/PUNED/0005

Duration: December 2012-November 2014

SUMMARY

In a social context in which active citizenship is presented as a basic educational purpose and where participation scenes change along with society itself, this project's interest is to analyse different scenarios of citizen participation from an educational approach.

In the vast range of potential citizenship studies, this project focuses on one dimension that becomes a condition of possibility of the exercise of it from an active conception: participation. Beyond characterizing the very meaning of active citizenship and the relationship between this concept and participation, we seek an analysis of opportunities and scenarios for participation, which frame both the reflection and the action linked to the practice of active citizenship, and where participation is learned and developed. After developing a map of participation scenarios (physical and virtual, institutional and social) in the context of the Community of Madrid, some will be selected for case studies from a qualitative approach.

The final goal of the project is the generation of educational proposals regarding participation, derived from the different tasks developed throughout the project and with the cooperation of the informants during the field study for the construction of pedagogical proposals, training, etc. It is expected to celebrate a seminar for encounter and joint reflection, where these aspects will be systematized.

PARTICIPANTS

Coordinator:

Inés Gil Jaurena

Research team:

Teresa Aguado Odina

Belén Ballesteros Velázquez

Beatriz Malik Liévano

Patricia Mata Benito

Carmen Osuna Nevado

Sergio López Ronda

Héctor Sánchez Melero

Aitor López González

Valeria Ormaechea Otalora

Daniel Casuso

Violeta Jiménez

RESULTS

Publications related to the project

Journal papers

  • Gil-Jaurena, Inés; Ballesteros, Belén; Mata, Patricia y Sánchez, Héctor. (2016). Ciudadanías: significados y experiencias. Aprendizajes desde la investigación. Foro de Educación, 14(20), 283-303. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.014
  • Gil-Jaurena, Inés; López-Ronda, Sergio y Sánchez-Melero, Héctor. (2015). Investigación sobre espacios de participación ciudadana: análisis y propuestas desde una perspectiva educativa. Revue internationale Animation, territoires at pratiques socioculturelles (ATPS), 8, 1-12. Descargar artículo en pdf o ver página de la revista

Books

  • Mata, Patricia; Ballesteros, Belén y Gil Jaurena, Inés (eds.). (2014). Aprendizaje de la ciudadanía y la participación. Madrid: Traficantes de sueños. ISBN: 978-84-96453-87-6. Descargar libro en pdf

Book chapters

  • Sánchez-Melero, Héctor. (2015). "Espacios y prácticas de participación ciudadana. Análisis y propuestas educativas desde un enfoque intercultural", en Mª Ángeles Murga y Mª Paz Trillo (coords.). Perspectivas y avances de la investigación. Madrid: UNED. ISBN: 978-84-362-6981-9. Pp. 315-328. Descargar capítulo en pdf
  • Gil Jaurena, Inés y Sánchez Melero, Héctor. (2014). "Investigación sobre espacios de participación desde una perspectiva educativa", en Paulo Delgado, Sílvia Barros, Carla Serrão, Sofia Veiga, Teresa Martins, António José Guedes, Fernando Diogo, Maria José Araújo (Coordinadores). Pedagogia / Educação Social - Teorias & Práticas. Espaços de investigação, formação e ação. Porto: Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto. ISBN 978-972-8969-06-6. Pp. 335-339. Descargar capítulo en pdf
  • Gil Jaurena, Inés; Sánchez Melero, Héctor y López Ronda, Sergio. (2013). "La participación como clave en la investigación de espacios de aprendizaje de la ciudadanía", en Susana Torío et al. (coords.). Crisis social y Estado del Bienestar: las respuestas de la Pedagogía Social. Oviedo: Universidad de Oviedo. ISBN: 978-84-16046-01-0. Pp. 84-88. Descargar publicación en pdf

Conference presentations and proceedings

  • Gil-Jaurena, Inés; López-Ronda, Sergio y S. Melero, Héctor. (2016). "Reflexiones en torno a espacios de aprendizaje de la ciudadanía y transformación social". Congreso Internacional XXIX Seminario Interuniversitario de Pedagogía Social: Pedagogía Social, juventud y trasnformaciones sociales, Girona, 14-16 septiembre 2016. Pere Soler, Jaume Bellera i Anna Planas (eds.). Libro de resúmenes del congreso. Girona: Universitat de Girona. ISBN: 978-84-8458-471-1. P. 76. Libro completo disponible en pdf.
  • Gil Jaurena, Inés; S. Melero, Héctor y Aguado, Teresa. (2016). "Aprendizaje de la ciudadanía desde los espacios y prácticas ciudadanas. Estudio de caso en curso". XVI Congreso Nacional y VII Congreso Iberoamericano de Pedagogía: Democracia y Educación en el siglo XXI, Universidad Complutense de Madrid, 28-30 junio 2016.
  • Gil Jaurena, Inés. (2016). "Active citizenship learning. Findings from an intercultural approach". KAME International Conference 2016. Envisioning new possibilities for Multicultural Education. Seoul National University, Seúl (Corea del Sur), 17-19 May 2016. Invited presenter.
  • Gil Jaurena, Inés; Sánchez Melero, Héctor y Ballesteros, Belén. (2014). "Aprendizaje y práctica de la ciudadanía: propuestas desde la investigación". Cambiar la educación para cambiar el mundo... ¡Por una acción educativa emancipadora! IV Congreso Educación para el Desarrollo, Vitoria-Gasteiz, 9-11 octubre 2014. Comunicación. ISBN 978-84-89916-98-2. Pp. 208-213. Descargar publicación en pdf
  • Gil Jaurena, Inés y Sánchez Melero, Héctor. (2014). "Investigación participativa para el análisis de espacios de participación ciudadana". Seminario de Educación Intercultural, UNED, Madrid, 13-15 marzo 2014. Comunicación.
  • Sánchez Melero, Héctor. (2014). "Aproximación a la participación ciudadana con perspectiva de género". Seminario de Educación Intercultural, UNED, Madrid, 13-15 marzo 2014. Comunicación.
  • Gil Jaurena, Inés y Sánchez Melero, Héctor. (2013). "Espacios de participación. Espacios de aprendizaje". IV Colóquio Internacional de Doutorandos/as do CES. Coimbra C: Dialogar com os Tempos e os Lugares do(s) Mundo(s), Coimbra (Portugal), 6-7 diciembre 2013. Comunicación. http://www.ces.uc.pt/coloquiodoutorandos2013/
  • Gil Jaurena, Inés; López Ronda, Sergio y Sánchez Melero, Héctor. (2013). "Investigación sobre espacios de participación ciudadana: análisis y propuestas desde una perspectiva educativa". 6º Colloque Réseau Internationale de l'Animation (RIA): Animation socioculturelle et intervention sociale: pour quels projets de société?, París, 29-31 Octubre 2013. Comunicación.
  • Gil Jaurena, Inés y López Ronda, Sergio. (2013). "Investigación participativa para la elaboración de un mapa de espacios de participación ciudadana". Actas del XVI Congreso Nacional y II Internacional de Modelos de Investigación Educativa de AIDIPE, Alicante, 4-6 septiembre 2013. Pp. 61-66. ISBN: 978-84-695-8363-0. Comunicación. Descargar publicación en pdf
  • Mata, Patricia; Gil Jaurena, Inés y Ballesteros, Belén. (2013). Simposio sobre aprendizaje de la ciudadanía y la participación. III Congreso Internacional de Etnografía y Educación: contextos múltiples de socialización y aprendizaje. CSIC, Madrid, 3-5 julio 2013.

Project related activities (see teaching-other courses)

  • Taller de la semana de la ciencia de Madrid 2013: Espacios de participación, ¿aprendemos ciudadanía? 11 de noviembre de 2013