CITIZEN PARTICIPATION SCENARIOS. ANALYSIS AND PROPOSALS
FROM AN EDUCATIONAL PERSPECTIVE
Coordinator: Inés
Gil Jaurena
Project financed by UNED, research project call 2012
Reference: 2012V/PUNED/0005
Duration: December 2012-November 2014
SUMMARY
In a social context in which active citizenship is
presented as a basic educational purpose and where
participation scenes change along with society itself, this
project's interest is to analyse different scenarios of
citizen participation from an educational approach.
In the vast range of potential citizenship studies, this
project focuses on one dimension that becomes a condition of
possibility of the exercise of it from an active conception:
participation. Beyond characterizing the very meaning of
active citizenship and the relationship between this concept
and participation, we seek an analysis of opportunities and
scenarios for participation, which frame both the reflection
and the action linked to the practice of active citizenship,
and where participation is learned and developed. After
developing a map of participation scenarios (physical and
virtual, institutional and social) in the context of the
Community of Madrid, some will be selected for case studies
from a qualitative approach.
The final goal of the project is the generation of
educational proposals regarding participation, derived from
the different tasks developed throughout the project and
with the cooperation of the informants during the field
study for the construction of pedagogical proposals,
training, etc. It is expected to celebrate a seminar for
encounter and joint reflection, where these aspects will be
systematized.
PARTICIPANTS
Coordinator:
Inés Gil Jaurena
Research team:
Teresa Aguado Odina
Belén Ballesteros Velázquez
Beatriz Malik Liévano
Patricia Mata Benito
Carmen Osuna Nevado
Sergio López Ronda
Héctor Sánchez Melero
Aitor López González
Valeria Ormaechea Otalora
Daniel Casuso
Violeta Jiménez
RESULTS
Publications related to the project
Journal papers
- Gil-Jaurena, Inés; Ballesteros, Belén; Mata, Patricia y
Sánchez, Héctor. (2016). Ciudadanías: significados y
experiencias. Aprendizajes desde la investigación. Foro
de
Educación, 14(20), 283-303.
http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.014
- Gil-Jaurena, Inés; López-Ronda, Sergio y Sánchez-Melero,
Héctor. (2015). Investigación
sobre espacios de participación ciudadana: análisis y
propuestas desde una perspectiva educativa. Revue
internationale Animation, territoires at pratiques
socioculturelles (ATPS), 8, 1-12. Descargar artículo
en pdf o ver página
de la revista
Books
- Mata, Patricia; Ballesteros, Belén y Gil Jaurena, Inés
(eds.). (2014). Aprendizaje de la ciudadanía y la
participación. Madrid: Traficantes de sueños. ISBN:
978-84-96453-87-6. Descargar libro
en pdf
Book chapters
- Sánchez-Melero,
Héctor. (2015). "Espacios
y prácticas de participación ciudadana. Análisis y
propuestas educativas desde un enfoque intercultural", en Mª Ángeles Murga
y Mª Paz Trillo (coords.). Perspectivas y
avances de la investigación. Madrid:
UNED. ISBN: 978-84-362-6981-9.
Pp. 315-328. Descargar capítulo
en pdf
- Gil Jaurena, Inés y Sánchez Melero, Héctor. (2014). "Investigación sobre
espacios de participación desde una perspectiva
educativa", en Paulo Delgado, Sílvia Barros, Carla
Serrão, Sofia Veiga, Teresa Martins, António José
Guedes, Fernando Diogo, Maria José Araújo
(Coordinadores). Pedagogia / Educação Social -
Teorias & Práticas. Espaços de investigação,
formação e ação. Porto: Escola Superior de
Educação do Politécnico do Porto. ISBN
978-972-8969-06-6. Pp. 335-339. Descargar capítulo en
pdf
- Gil Jaurena, Inés; Sánchez Melero, Héctor y López Ronda,
Sergio. (2013). "La
participación como clave en la investigación de espacios
de aprendizaje de la ciudadanía", en Susana Torío et
al. (coords.). Crisis social y
Estado del Bienestar: las respuestas de la
Pedagogía Social. Oviedo: Universidad
de Oviedo. ISBN: 978-84-16046-01-0.
Pp. 84-88. Descargar publicación en pdf
Conference presentations and proceedings
- Gil-Jaurena, Inés; López-Ronda, Sergio y S. Melero,
Héctor. (2016). "Reflexiones en torno a espacios de
aprendizaje de
la ciudadanía y transformación social". Congreso
Internacional XXIX Seminario Interuniversitario de
Pedagogía Social: Pedagogía Social, juventud y
trasnformaciones sociales,
Girona, 14-16 septiembre 2016. Pere Soler, Jaume Bellera i
Anna Planas (eds.). Libro de resúmenes del congreso.
Girona: Universitat de Girona. ISBN: 978-84-8458-471-1. P.
76. Libro completo disponible
en pdf.
- Gil
Jaurena, Inés; S. Melero, Héctor y Aguado, Teresa. (2016).
"Aprendizaje de la ciudadanía desde los espacios y
prácticas ciudadanas. Estudio de caso en curso". XVI
Congreso Nacional y VII Congreso Iberoamericano de
Pedagogía: Democracia y Educación en el siglo XXI,
Universidad Complutense de Madrid, 28-30 junio 2016.
- Gil Jaurena,
Inés. (2016). "Active
citizenship learning. Findings from an intercultural
approach". KAME International Conference 2016.
Envisioning new possibilities for Multicultural
Education. Seoul National University, Seúl
(Corea del Sur), 17-19 May 2016. Invited
presenter.
- Gil Jaurena, Inés; Sánchez Melero, Héctor y Ballesteros,
Belén. (2014). "Aprendizaje
y práctica de la ciudadanía: propuestas desde la
investigación". Cambiar
la educación para cambiar el mundo... ¡Por una acción
educativa emancipadora! IV Congreso Educación para el
Desarrollo, Vitoria-Gasteiz, 9-11 octubre 2014.
Comunicación. ISBN 978-84-89916-98-2. Pp.
208-213. Descargar
publicación en
pdf
- Gil Jaurena, Inés y
Sánchez Melero, Héctor. (2014). "Investigación
participativa para el análisis de espacios de
participación ciudadana". Seminario de
Educación Intercultural, UNED, Madrid,
13-15 marzo 2014. Comunicación.
- Sánchez Melero,
Héctor. (2014). "Aproximación
a la participación ciudadana con
perspectiva de género". Seminario de
Educación Intercultural, UNED, Madrid,
13-15 marzo 2014. Comunicación.
- Gil Jaurena, Inés y
Sánchez Melero, Héctor. (2013). "Espacios de
participación. Espacios de aprendizaje". IV Colóquio
Internacional de Doutorandos/as do CES. Coimbra
C: Dialogar com os Tempos e os Lugares do(s)
Mundo(s), Coimbra
(Portugal), 6-7 diciembre 2013. Comunicación.
http://www.ces.uc.pt/coloquiodoutorandos2013/
- Gil Jaurena, Inés; López Ronda, Sergio y Sánchez Melero,
Héctor. (2013). "Investigación
sobre espacios de participación ciudadana: análisis y
propuestas desde una perspectiva educativa". 6º
Colloque Réseau Internationale de l'Animation (RIA):
Animation socioculturelle et intervention sociale:
pour quels projets de société?, París, 29-31
Octubre 2013. Comunicación.
- Gil Jaurena, Inés y López Ronda, Sergio. (2013). "Investigación
participativa para la elaboración de un mapa de espacios
de participación ciudadana". Actas del XVI
Congreso Nacional y II Internacional de Modelos de
Investigación Educativa de AIDIPE, Alicante, 4-6
septiembre 2013. Pp.
61-66. ISBN: 978-84-695-8363-0. Comunicación.
Descargar publicación
en pdf
- Mata, Patricia; Gil Jaurena, Inés y Ballesteros, Belén.
(2013). Simposio sobre aprendizaje de la ciudadanía y la
participación. III Congreso Internacional de
Etnografía y Educación: contextos múltiples de
socialización y aprendizaje. CSIC, Madrid, 3-5 julio
2013.
Project related activities (see teaching-other courses)
- Taller de la semana de la ciencia de Madrid 2013: Espacios
de participación, ¿aprendemos ciudadanía? 11 de
noviembre de 2013