Old European Script
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¿Dónde nació la escritura? 2, 3, 3bis, 4 , 5 ,
Se supone , tal vez con cierto fundamento, que en el llamado Creciente Fértil, considerado paradigma del desarrollo de la civilización, todas sus variables fundamentales (agricultura, avances tecnológicos, urbanización, monumentos, estructura política y escritura) seguirían una pauta lógica y necesaria: la agricultura permitiría generar unos excedentes que (merced al estímulo de la especialización y del artesanado) mejorarían el nivel tecnológico. Ello iría acompañado por un incremento y concentración de la población, lo que facilitaría el establecimiento de grandes ciudades. La centralización daría lugar al nacimiento del Estado, y a la implementación de grandes obras hidráulicas y monumentales.
Por último, la escritura sería un instrumento importante de cara a inventariar existencias de materias primas o productos, de registrar fórmulas mágicas, o de proclamar las hazañas (o los decretos) del soberano
Early pictographic tablet (3100 B.C.).
Pictographs were turned on their sides (2800 B.C.) and then
developed into actual cuneiform symbols (2500 B.C.) -- as this
clay tablet illustrates.
Pictographs for star (which also meant heaven or god), head, and
water (on the left) were turned on their side (in the middle),
and eventually became cuneiform symbols (on right).
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Lista de profesiones y oficios . URUK IV |
Lista de profesiones y oficios . URUK III |
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Lista administrativa de Fara |
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Sin embargo, en otras áreas no se ha seguido esta misma pauta.
Por ejemplo, en los Balcanes, al igual que en el Creciente
Fértil, existe constancia de poblados agrícolas de enorme
antigüedad . En Karanovo, Bulgaria, existe un "tell" de 12 metros
de profundidad que acumula los restos de 2.000 años de
asentamiento rural y de un tamaño respetable (de hasta 150
casas).
Aquí el trabajo del cobre se inició durante el quinto milenio antes de Cristo. Pero a diferencia de Oriente Medio, no se llegó a formar una sociedad verdaderamente urbana, puesto que (tal vez) la fertilidad del suelo, la abundancia de agua, y el régimen regular de lluvias no lo hacían necesario.
No por ello dejaron de producirse avances tecnológicos
importantes: en la segunda mitad del cuarto milenio aC. la rueda
y el carro eran de uso común en los Balcanes (es decir, mucho
antes que en Egipto, y poco después que en Mesopotamia). Y lo
que es más sorprendente: un sistema de escritura, probablemente
de carácter sacerdotal o por lo menos secreto, ya se usaba en el poblado de Tartaria (Rumanía)
el 5000 aC., es decir, 2000 años antes que en Sumer.
Tartaria tablets( cfr.infra)
Es tal la perplejidad que ha causado el hallazgo de restos
arqueológicos de este tipo miles de años antes que los conocidos
hasta hoy, que se ha producido un desconcierto ciertamente
llamativo en las últimas ediciones de los libros y los atlas de
Historia.
Por ejemplo, en la obra Archaeology of the World, editada por The Times, se dice en la página 134: "La escritura fue inventada, con el fin de realizar anotaciones comerciales, en Oriente Medio a finales del cuarto milenio aC." Sin embargo, en la página 110 de la misma obra encontramos la ilustración de una inscripción arcaica, con el siguiente texto: "Tableta circular con signos incisos, interpretada como una forma de protoescritura, del emplazamiento arqueológico de Tartaria (Rumania), c. 5000 aC."
En definitiva, nuevos hallazgos arqueológicos han retrasado
miles de años en el tiempo la invención de la escritura. Y lo
que es más significativo: ha desplazado su origen desde un lugar
central en la evolución de la civilización (Mesopotamia), hasta
un emplazamiento secundario, e incluso marginal, como son los
Balcanes.
Bien es verdad que durante el V milenio aC. en el Sudeste de
Europa se desarrolló una brillante cultura calcolítica. Pero
hasta hace poco era un lugar común pensar que la escritura pudo
nacer únicamente en los lugares de vanguardia del mundo antiguo:
es decir, en Oriente Medio, el Indo o, a lo sumo, en China. Y
desde luego, no en una edad tan temprana.
Las tabletas inscritas de Tartaria (localizadas en 1961 en la
localidad transilvana homónima), fueron consideradas por su
descubridor (N. Vlassa) un indicio de un rito sacrificial. Más
adelante se pensó que podrían tener una conexión con los
primeros ejemplos de escritura mesopotámica. Pero esta
hipotética relación es improbable, teniendo en cuenta que ¡las
tabletas rumanas preceden a las sumerias en milenios! (Éstos no
son los únicos restos de pre-escritura calcolítica encontrados
hasta la fecha: nótese la "placa Gradesnica", datada entre el
4000 y el 5000 aC.)
Una cosa está clara: las placas inscritas de la llamada "cultura
Vinca" de los Balcanes, entre las que encontramos las
placa s de Gradesnica y la citada tableta de Tartaria, parecen
tener una significación religiosa, no económica (como es el caso
de la escritura sumeria), al igual que los primeros ejemplos de
escritura china sobre hueso o sobre caparazones de tortuga. Como
estos últimos, podrían expresar oráculos o mensajes
ceremoniales.
Existen algunos estudiosos que han relacionado dichos signos con
otros repartidos por el Mediterráneo. El egiptólogo Flinders
Petrie (1853-1942) llegó a proponer que éstos podrían constituir
una "lingua franca" del entorno mediterráneo, y que (dadas sus
similitudes formales) podrían estar detrás de la invención del
alfabeto en el Próximo Oriente.
Marco Merlini (Italy)
Inscriptions and messages of the
Balkan-Danube script
a semiotic approach
Daniela Bulgarelli is the author
of the paintings appearing on
the study. Images and text are
"Copyright© 2002 The Global
Prehistory Consortium at EURO
INNOVANET -
www.prehistory.it.
All rights reserved World Wide.
May not be reproduced without
permission".
(part1)
(part2)
(part3)
(part4)
(part 5 and
Essential Bibliographic
References)
2. Characteristics of the signs
of which the script composed
2.a The technical analysis of
Winn (1981) has shown how the
individual signs of which the
Balkan-Danube script was
composed are easily identifiable.
A few have been traced out in a
clear-cut manner, follow precise
standard shapes and have well
defined outlines. Others are
carelessly made, have less
certain silhouettes and are
poorly marked, follow their
model with difficulty and are
superposed by lines resembling
ligatures. The information which
each one of these actually
communicated was, however,
a specific one and had a
univocal meaning. The signs of
the proto-European script, when
compared to other archaic
writings, are characterised by a
high degree of stylisation and
by having a rectilinear shape,
due to the need of their being
incised mechanically onto
terracotta by means of a pointed
stone or bone.
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Marija Gimbutas believed that "Madonna from Rast" loves her baby like our mothers love us and that she's transmitting this very very wonderful message with the help of a structures of signs that all European people knew in 5th mill. BC. This structure is a first organized writing. |
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This is, maybe, the first human writing! |
2.b. According to Gimbutas (1991), the ancient European script consisted of about thirty core signs which were originally abstract and arbitrary or had gradually become so (V, /\, X, M, Y, N, cross, triangle, lozenge, zigzag, spiral, square...), while the rest of the script consists of derivative signs (formed by adding one, two, or three lines to the core signs, or by duplicating or inverting two or more core signs). According to Haarmann's inventory (1995) there were 10 basic signs that created new individual signs by undergoing simple or complex variations, and another 131 which remained unaltered. These root-signs express most of the basic geometric forms and they continued to be used until the classical Greek period.
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2.c ) The root-signs developed into the individual signs of proto-European writing, using two organising principles. The first consists of their multiple variations, since they were modified by adding small graphic markers which almost never appear as independent signs. These markers could be parallel to each other, crossed or superimposed by one, two, or three small strokes, but there were also small crosses, dots and arches. They could also be duplicated-multiplied or inverted. The sophisticated principle of the multiple variation for creating derivative signs characterises other writing systems, but was used for the first time in proto-European script.
Second, the root-signs could be duplicated-multiplied or inverted-contrasted, creating more complex shapes. By varying and repeating-inverting-contrasting the root-signs, the repertory of the proto-European script came to contain 231 individual signs.
Fig. 4. Some modifications of
the V, by Haarmann (1995)
Inventory of the Proto-European
signs
2.d The sacred function of this script meant there was a natural and close association between the outlines of the signs and the religious symbols, and this is especially true for geometric and abstract symbols.
The abstract religious symbols often appear coupled with writing signs and constitute a few of the basic forms of the latter. The language for symbolic images which "fuses, is fused and is confused" with the linear signs typical of writing reveals, according to Gimbutas, the aspects and attributes of the Great Goddess (the snake, the spiral, V and M motives) or expresses the religious ideas of "Old Europe" (the meander and the swastika).
The two
levels of sacred communication (abstract
symbols and writing signs) were
used together on the same votive
objects. They should not however
be confused with each other.
First, the writing signs are
more numerous than the religious
symbols. Second, only the
writing signs can be modified
and multiplied by adding small
strokes, arches or crosses; the
religious iconography never
changes its basic shape.
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2. e. It is not always easy to distinguish the writing signs from the geometrical decorations. The artistic, abstract and schematic motifs share the same geometrical root as the writing signs.
Sometimes it is also true that the distinction between writing signs and ornaments of a naturalistic origin is not an evident one. For example, this is true of the stylised drawings used on the figurines for the sake of imitating necklaces, bracelets, garments, hairstyles, and sandals.
With such a flimsy and thin borderline between these, what criteria should be followed for the sake of distinguishing a decorative design from a written text? Until the time comes when the script will actually be deciphered, how will it be possible to recognise if and which signs are writing signs?
Harald Haarmann (1995) observes that the texts are characterised by an inventory of signs which is more ample than that of the decorations. The elements of text furthermore possess an individual quality of their own, an asymmetric type of co-ordination and a precise sequential alignment. This linear sequence may integrate both naturalistic signs and abstract ones. The writing signs may be impressed in an isolated position or in groups. Finally, they are subject to the principle of multiple variation: the basic forms acquire simple or multiple variations by adding graphic signs such as strokes, dots, and arches to them. And in this way simple signs have been transformed into complex ones.
The major characteristic of the decorative motifs is an aesthetic sense of symmetry.
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Fig. 7. Lady Vinca wearing a ritual garment
2. f. In most cases, the writing signs are abstract and stylised geometric shapes, arbitrary motifs, which do not offer any clues to us today, since it is impossible to connect them to forms belonging to the real world. Only rarely are symbols and writing representational. When they are, however, the shapes are either reminiscent of a human figure or part of its anatomy, or evoke a totem or sacrificial animal, a plant, or remind us of a natural phenomenon such as the sun or a stream, delineate a tool or allude to architectural forms or structures (for example, a ship).
Among the 231 signs of the Balkan-Danube script, Harald Haarmann (1995) records at least 156 arbitrary or abstract ones, only 49 representing naturalistic forms with varying degrees of stylisation, and 26 intermediate ones. Since all the other archaic systems of writing have an elevated number of pictographs, then a considerable use of abstract and arbitrary signs appears to be a specific characteristic of the proto-European script.
The lack of signs evoking naturalistic forms also bears witness to their high degree of evolution, notwithstanding the fact that they anticipated other known systems of writing by at least two millennia. The proto-European script seems to possess a great tendency for abstract signs, perhaps the result of a "geometric revolution" that occurred in ancient times.
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2. g. Haarmann (1995) records up to 231 individual signs. Of these, 142 seem to be basic (or simple) ones, 90 to be derived (composed) of a simple or complex variation from the basic signs. By means of the processes of repetition or association with additional small graphic markers, the V gives us highest number of modifications, (26). The next highest is the X (16), the Latin cross (13), the /\ (10), the square, half circle and comb (5 each), the triangle (4), the rectangle without a base and the double line (3 each). All the other signs of the "metaphysic alphabet" may be either simple or complex, but they do not however show any mutations and do not undergo replication or multiplication by variations processes.
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2.h. The root-signs of the script in their complete form date back to the Palaeolithic. For example, a 30,000-year-old plaque was discovered in Malta (in Siberia), which already bears circles, dots and wavy lines. Therefore, the V does not emerge from the development of a single diagonal sign, since it had already been in use, precisely because it was a V, for thousand of years. The V sign derived from the pubic triangle or from the bird silhouette of prehistoric art. Likewise, the M did not come from placing 2 /\ signs side by side, but instead appears as a zigzag line since the early Palaeolithic (Gimbutas, 1991).
http://www.iatp.md/dava/Dava6/Merlini__6_/Merlini__6_2_/merlini__6_2_.html
Tanto Marija Gimbutas como Harald Haarmann consideran que los
signos inscritos hallados en los Balcanes, y por extensión, en
otras partes del Mediterráneo, no representarían un sistema de "pre-escritura",
sino que constituirían genuina escritura (es decir, serían
capaces de comunicar ideas o de expresar mensajes simbólicos).
Haartmann va más allá y liga este supuesto sistema de escritura a una cultura autóctona europea anterior a la llegada de los indoeuropeos. Según este autor, dicha civilización estaría detrás tanto de la cultura cicládica del mar Egeo como de la fundación de la cultura cretense (a finales del IV milenio aC.)
Un indicio de esta conexión cicládica/cretense, y antigua
europea, sería el compartir unos símbolos comunes: el toro, la
serpiente y el labryx (la doble hacha).
Según dicho autor, el culto a la mariposa estaría detrás de este último signo (¿tal vez porque una mariposa representaría, según ese modo de pensar, una combinación de serpiente y pájaro; como es sabido dos símbolos repetidos en la imaginería universal?).
Haarmann realiza un estudio minucioso de los sistemas de
escritura que él llama "antiguo europeo" (básicamente el sistema
de escritura de Vinca) y el lineal A cretense. Ambos representan
sistemas de escritura lineal; según este autor, en los dos casos
la escritura tiene carácter religioso y ceremonial (no
económico); y lo que es más importante, más de 50 signos son
idénticos, lo que convertiría en altamente improbable la
posibilidad de que se trate de una mera coincidencia.
Así pues, el hallazgo de los ejemplos de escritura balcánica de
los que hemos hablado, y su relación con el sistema cretense
conocido como "lineal A", reforzaría la suposición de
que ,
anteriormente a la posible llegada de los indoeuropeos , en Europa
existiría una comunidad de ideas -y tal vez de lenguaje- que
se ha convenido en llamar "pelasga".
Esta protocultura, que ha sido denominada "Antigua Europa", podría estar detrás de la expansión de la agricultura, la cerámica y el megalitismo en casi todo el entorno europeo (especialmente en sus costas mediterránea y atlántica), y quizás (tras las primeras invasiones indoeuropeas) del desarrollo de las culturas cicládica y cretense.
Y como hemos visto, la citada cultura sería antiquísima, muy
anterior al desarrollo de la civilización en el Creciente
Fértil.
El descubrimiento de tablillas escritas en Tartaria (Rumania) ha puesto en cuarentena las presunciones vigentes en relación al emplazamiento y la datación del origen de la civilización.
Tal como afirma Richard Rudgley:
"La noción de una escritura antigua europea se opone a las posiciones atrincheradas de la arqueología y de la visión tradicional del desarrollo de la civilización. Sus implicaciones son inmensas... Podría significar nada menos que el colapso de la actual noción de civilización".