INVESTIGACIONES
FENOMENOLÓGICAS





PORTADA

Y COLECCIONES

DIRECCIÓN

Y REDACCIÓN

PROCESO

EDITORIAL

NORMAS

DE PUBLICACIÓN

ÍNDICE

DE AUTORES

INDIZACIÓN

Y CATALOGACIÓN


  MONOGRÁFICO 4/I (2013)






























 

XAVIER BASSAS VILA


The Husserliana as a Phenomenon. Notes for a History of Figurativity: Husserl, Heidegger and Marion
La Husserliana como a fenomen. Apunts per a una història de la figurativitat: Husserl, Heidegger i Marion

ABSTRACT

In this paper we state that, up to now, scholars have read the Husserliana —that is Husserl’s official texts— only partially. This statement must be considered within the History of phenomenology and, more precisely, within the history of Husserlian studies: from Heidegger to Jean-Luc Marion, including Levinas, Ingarden, Sartre, Merleau-Ponty and so on, Husserl’s texts have been read only partially. With the exception of some analysis proposed by Derrida —or, nowadays, by Natalie Depraz or Elianne Escoubas—, and as far as I know, all the interpretations of Husserl’s texts have considered them just as a support to expose theories or to describe phenomena, but not in themselves, that is, not as texts. Our aim here is then to propose a new perspective to to phenomenalize Husserliana as a text and focus precisely on Husserl’s praxis of writing. Here we will develop specially an analysis of one mode of writing used in Husserl’s praxis of writing and called: bildliche Rede. We will finally compare the results of our analysis to Heidegger’s and Jean-Luc Marion’s praxis of writing.

KEY WORDS

Phenomenology, writing, Bildlichkeit.


RESUM

Podem afirmar que, fins avui, els investigadors han llegit la Husserliana —és a dir, els textos de Husserl publicats de manera oficial— només parcialment. Cal considerar aquesta afirmació en el marc de la Història de la fenomenologia i, més precisament, en el marc de la història del estudis husserlians: des de Heidegger fins a Jean-Luc Marion —més de cent any de fenomenologia—, els textos de Husserl han estat considerats només com a suport per a exposar teories o descriure fenòmens, però no s’han considerat en ells mateixos, és a dir, no com a textos. Posant en pràctica l’acció de “llegir fenomenologia” en un nou sentit fort del verb “llegir”, aquest article comença identificant els diferents modes de la praxis d’escriptura de Husserl. Després ens concentrarem en un d’aquests modes d’enunciació, anomenat “bildliche Rede”, per desenvolupar així una història de la figurativitat. Finalment, esbossarem una breu comparació dels resultats amb la praxis d’escriptura de Heidegger i Marion.

PARAULES CLAU

Fenomenologia, escriptura, Bildlichkeit.