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 NÚMERO 9 (2012)





























































 

MARC RICHIR

Phantasia, imaginación e imagen

RESUMEN

Este artículo se basa en el texto nº1 del tomo XXIII de Husserliana, Phantasia, conciencia de imagen, recuerdo. En primer lugar entendemos que Husserl es el mayor crítico de la filosofía de la representación que ha dado el siglo XX. No sólo en punto a la percepción; también, como se verá, en punto a la phantasia. Sin embargo, por la misma razón, probablemente ha sido también el más fino analista del fenómeno de la representación entendido, ahora sí, como conciencia de imagen. Husserl estudia el fenómeno de la conciencia de imagen en el texto principal de Hua XXIII, diseccionándolo, con una acribia sin precedentes, en sus componentes de soporte físico (ausente en el caso de la Imagination o la Einbildungskraft, a distinguir de la phantasia), Bildobjekt y Bildsujet. Mención especial merece el escurridizo estatuto ontológico (de innúmeras consecuencias, por ejemplo en psicopatología) del Bildobjekt que se entiende, en términos de Husserl, como Fiktum. Phantasia de un lado, imaginación y conciencia de imagen de otro, constituyen dos tipos esencialmente distintos de acto, con estructuras distintas. La phantasia es un acto tan directo e inmediato como la percepción, y carece de toda mediación por un Bildobjekt. A la luz del texto nº1 de Hua XXIII recogemos las características del no presente de la phantasia (distinto del no presente de la imaginación): la phantasia, amén de no presente, es proteiforme, intermitente y discontinua. Las paradojas relativas a los phantasmata de las apariciones de phantasia (Phantasieerschei-nungen) nos conducirán a proponer una nueva interpretación de la representificación (Vergegenwärtigung) phantaseante como re-temporalización en presencia (sin presente asignable). Por último analizamos el proceso de transposición arquitectónica de la phantasia en imaginación para terminar retomando la crítica, esbozada al principio del texto, de la perspectiva de las neurociencias en el análisis de la conciencia.

PALABRAS CLAVES

Conciencia de imagen, imaginación, Phantasia, Bildobjekt, Bildsujet, Fiktum, apercepción de Phantasia, presentificación, fase de presencia.


ABSTRACT

The present paper hinges on text nº1 of volume XXIII from Husserliana, called Phantasia, Bildbewusstsein, Erinnerung. To begin with, we take Husserl to be the biggest and profoundest critic of the philosophy of representation in the 20th century, not only with regard to perception, but also, and foremostly, as we will have the opportunity to show, pertaining to what he labeled phantasia. However, on precisely the very same grounds, he has probably been the subtlest analyst of the phenomenon and fact of representation, now indeed taken as conscience of image (Bildbewusstsein). Husserl dissects the phenomenon of Bildbewusstsein in the main text of Hua XXIII, tearing it apart, with unprecedented accurateness, into its components with a physical substrate (which is absent in the case of the Imagination or the Einbildungskraft, which are to be distinguished from the Phantasia), namely, the Bildobjekt and the Bildsujet. Special reference has to be made to the blurry (even murky) ontological status of the Bildobjekt (with innumerable consequences, for instance, in Psychopathology), this being construed, in Husserlian terms, as Fiktum. Phantasia on the one hand, imagination and Bildbewusstsein on the other, happen to be two essentially distinct types of act, with accordingly different structures. The phantasia is as direct and immediate an act as perception itself, and lacks any mediation or go-between via any Bildobjekt whatso-ever. At the light of Text nº 1 from Hua XXIII, we summarize the main features of the not being present which is characteristic of the phantasia (not to be taken for the not present of the imagination): the phantasia, other than not present, happens to be protean, intermittent and discontinuous. The paradoxes which then emerge with regard to the phantasmata of the phantasia appearances (Phantasieerscheinungen) will lead us to propose a new interpretation of the phantasizing presentification (Vergegenwärtigung) as re-temporalization in praesentia (without any assignable present). Last but not least, an analysis is provided of the process of architectonical transposition of the phantasia into imagination, concluding with the criticism, already sketched at the beginning of the text, of the approach of neurosciences to the analysis of consciousness.

KEYWORDS

Image consciousness, imagination, Phantasia, Bildobjekt, Bildsujet, Fiktum, Phantasia appearance, Phantasia appercep-tion, Phantasmata, Presentification, presence fase,


Recibido: 7-IV-2012    Aceptado: 10-IV-2012