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 NÚMERO 9 (2012)



































 

TORU TANI

Trauma, Civilization, Reproduction

RESUMEN

On March 11, 2011, a large earthquake struck Japan and was followed by a series of devastating tsunamis. One of these tsunamis triggered an explosion at Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant. March 11 was a natural catastrophe (that civilization failed to prevent) on one hand, and a manmade catastrophe (that civilization created and made worse) on the other. The catastrophe was said to be unprecedented and singular. What does it mean to speak/write about a singular event? How did I / we experience this event? A phenomenological analysis leads us to the complex relationship between nature and civilization on one hand, and the problem of trauma experience on the other. A traumatic experience is essentially singular, but it can be reproduced in language, and even more today with the help of (civilization) technology, in visual images that can be recorded, reproduced, repeated, and sent to far corners of the earth. This reproducibility can help us to integrate the trauma within the normal flow of time, but it also conceals from us the root of the trauma and the possibilities of new trauma.

PALABRAS CLAVES

Trauma, civilization, reproduction, phenomenology, disaster, Fukushima, technology, Husserl, Benjamin, Levinas.


ABSTRACT

El 11 de marzo de 2011, un gran terremoto azotó Japón y fue seguido por una serie de devastadores tsunamis. Uno de estos tsunamis provocó una explosión en la planta de Energía Nuclear de Fukushima Daiichi. Lo del 11 de marzo fue, por un lado, una catástrofe natural (que la civilización podía evitar) y, por otro lado, una catástrofe provocada por el hombre (que la civilización ha originado y ha empeorado). Se dice que la catástrofe es singular y sin precedentes. ¿Qué significa hablar/escribir acerca de un acontecimiento singular? ¿Cómo experimentamos nosotros este acontecimiento? Un análisis fenomenológico nos lleva a la compleja relación entre la naturaleza y la civilización, por un lado, y al problema de la experiencia de trauma por el otro. Una experiencia traumática es esencialmente singular, pero puede ser reproducida en lenguaje -y más hoy incluso con la ayuda de la (civilización) tecnología- en imágenes visuales que se pueden grabar, reproducir, repetir y enviar a lejanos rincones de la Tierra. Esta reproducción puede ayudarnos a integrar el trauma dentro del flujo normal del tiempo, pero también ocultarnos la raíz de los traumas y las posibilidades de nuevos traumas.

KEYWORDS

Trauma, civilización, reproducción, fenomenología, desastre, Fukushima, tecnología, Husserl, Benjamin, Levinas.


Recibido: 14-V-2012    Aceptado: 21-V-2012